Miért akadozik a zsírégetés?

Kedves SzupeRmamik!

Aki rendszeresen sportol vagy tette ezt régen, esetleg még az étkezésére is nagyon odafigyel, biztosan megtapasztalta már azt a frusztráló állapotot, amikor nem mennek le tovább a kilók, nem fogy a zsír és nem épül az izom. Ezt nevezzük holtpontnak. Ilyenkor szoktunk értetlenül állni a mérlegen, hiszen mi mindent megteszünk, rendszeresen edzünk, figyelünk az étkezésre és mégsem mozdul az a pár utolsó kiló, vagy nem szálkásodnak izmaink.

A következőkben olyan okokat olvashattok, amelyek, ha érvényesnek érzitek magatokra és változtattok rajtuk, ismételt fejlődésnek indultok majd.

De először is tisztázzunk egy nagyon fontos dolgot, amely a köztudatban hosszú évek óta tévesen él: mi az a zsírégetés?

Fontos tudni, hogy zsírégetés ilyen formában, ahogy azt mi elképzeljük, hogy sport közben serceg le a zsír a hasunkról, combunkról, nem létezik. Kalória égetés van. Az a nem mindegy, hogy testünk miből nyeri a sporthoz, mozgáshoz szükséges kalóriákat, s így végső soron az energiát. Egy átlagos ember esetében általában a bűvös 30 perc után vált át a test a szénhidrátból történő energia nyerésről a zsírok “égetésére”. Minél edzettebb valaki, ez a váltás annál korábban következik be. Nagyon kemény versenybiciklisták, valamint hosszútáv futók esetében ez a váltás már a tizenXedik perc után bekövetkezhet. A fenti tételre alapoznak részben a szénhidrát szegény étrendek mondván, ha kevés a szénhidrát, hamarabb nyúl a szervezet a zsírokhoz. Ez igaz is, azonban azzal számolnunk kell, hogy a teljesítményünk nem lesz a legjobb, ha egyáltalán nem fogyasztunk szénhidrátokat, valamint sok egyéb nem kívánt mellékhatással kell hosszú távon szembenéznünk.

No de, mi is az a néhány dolog, melyekre érdemes odafigyelnünk, ha megáll a fejlődés?

  • Túleszed magad

Ez bizony egy általános és komoly gond. Azzal a tudattal nyugtatgatjuk magunkat, hogy csak diétás ételeket fogyasztunk. Azonban a kalória végeredményben kalória marad. Vagyis ha Te megiszol egy nap 4 adag fehérjeturmixot, de a testednek csak egyre lenne szüksége, akkor biztos lehetsz benne, hogy inkább gátolod a fejlődésedet, mint segíted. És ugyanez a helyzet a gyümölcsökkel, húsokkal, összetett szénhidrátokkal. Figyelj jobban az adagolásra és meglátod, beindul a fejlődés ismét!

  • Éhezteted magad

Bizony, ez is gátolhat a fogyásban, fejlődésben. A nagyon alacsony kalória bevitel teljesen tönkreteszi az anyagcserédet. A szervezeted beáll takaréklángra és elegendő lesz neki a minimális energia is a léthez, és mindenhez, amire kényszeríted (egy szintig persze). Ekkor éred el azt, hogy a sport sem fog semmit változtatni a formádon.

Ebben az esetben azt tudod tenni, hogy szisztematikusan és fokozatosan növeled a bevitt kalória mennyiségét visszaszoktatva ezzel anyagcserédet és testedet a normális táplálkozáshoz úgy, hogy közben edzéseidet úgy tervezed (tervezteted meg), hogy elkerüld a zsírraktározást.

  • Több kalóriát iszol, mint gondolnád

Bizony, bizony! A vízen és natúr teán kívül minden folyadék kalória. Ezt belekalkulálod az étrendedbe? Ha nekiállsz egy rostos (egészségesnek kikiáltott) üccsinek, azzal bizony a 45 kcal/dl alapján 1 liter végére 450 kalóriát(!!!!!) fogsz minden  jóllakottság nélkül bevinni a testedbe. Ugyanez érvényes a tejre is, bár abban legalább van a tejcukron kívül más is, ami hasznodra válhat.

Csak, hogy tudd merre mennyi az annyi:

250 ml narancslé: 112 kcal

250 ml Red Bull: 114 kcal

150 ml asztali vörösbor:125 kcal

Nagy Café Latte (350 ml): kb.200 kcal

Forró csoki (350 ml): kb. 250 kcal

  • Az üres kalóriák áldozata Vagy

Az üdítőkön kívül is vannak üres kalóriák? Bizony vannak -sajnos. Ezeket szinte észre sem vesszük, mert olyan kicsi mennyiségben fogyasztunk belőlük, azonban hatalmas változást jelent, ha elhagyjuk őket. Mely ételekre gondolok itt? Salátaöntetekre, barbacue szószokra, ketchupra, mustárra, majonézre, vajra, margarinra, sajtkrémecskékre és még sorolhatnám. Két teáskanál olíva olaj a salidon például 120 extra kalóriát jelent (bár ez még az egészségtámogató variáció), egy evőkanál majonéz viszont 110 és két teáskanál barbacue szósz 55 plusz kalóriáhiz juttatja testedet, melyektől jóllakottabb nem leszel és valljuk be őszintén, semmi nélkülözhetetlent nem tartalmaz.

  • Úgy gondolod, az egészséges ételtől nem fogsz meghízni.

Nagy-nagy tévedés! Ez azonban visszavezet bennünket a legelső ponthoz. Az össesenz bevitt kalória az, ami számít. Tehát egy egész grillcsirke elfogyasztásával tutira nem fogsz fogyni, bár egészséges. Egy kiló barack sem segít a súlycsökkentésben, bár tele van jótékony vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Ne ijedj meg, nem kell egész nap kalóriát számolgatnod (ezt megteszem én helyetted, ha akarod), viszont ne engedd, hogy elszaladjanak Veled a lovacskák!

  • Nem fogyasztasz elegendő fehérjét

Azt tudjuk, hogy fehérje nélkül nincs építő folyamat a testben, legalábbis olyan jellegű, amire mi vágynánk. Azon túl, hogy izmot épít, a fehérje jelentős termogenikus hatással bír, vagyis ennek a tápanyagnak a felhasználásához van a  legtöbb energiára szüksége testünknek. Komoly telítő hatása van, ami magyarul annyit tesz, hogy gyomrodban jóllakottság érzetet kelta fehérjefogyasztás. Végül pedig, de nem utolsó sorban a fehérjék lassítják a velük együtt elfogyasztott szénhidrátok felszívódását a véráramba, így tehát csökkentik az étel glikémiás indexét. Na ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy a grillcsirke mellhez egyél meg egy tábla csokit.;)

  • Te Vagy a kardio-királynő

Általános közhely, hogy hosszú, alacsony intenzitású kardió mozgással lehet szépen zsírt égetni. Ez igaz is addig a pontig, amíg tested nem szokik hozzá a mozgáshoz. Vagyis ahogy egyre edzettebb leszel, a tested megtanulja, hogy ugyanazt a mozgásintenzitást és -mennyiséget kevesebb kalória felhasználásával végezze. Ebből Te annyit fogsz tapasztalni, hogy egyrészt könnyebben megy a tréning, másrészt nem változik a formád. Teljesítmény szempontból ez nagyszerű, viszont zsírégetés és formálódás nézőpontból nem a legcélravezetőbb.

Mi az a kardió mozgás, ami folyamatosan stimulálja tested, és arra ösztönzi, hogy “zsírt égessen”? A magas intenzitáson végzett intervallum tréning lesz a befutó. Ilyen edzéseket végezhetsz a Szerezd Vissza a Tested! Program és az Online Személyi Tréner edzései keretében.

  • Sokat idegeskedsz

A fokozott stressz hatására hormonális változások állnak be testünkben. Vagyis ha gyakran vagy ideges, szervezeted kortizol, más néven “stressz” hormont termel, amely fokozott zsírraktározásra serkenti testedet. Hasonlóan megnövekszik a stressz hormon mennyisége szervezetünkben, ha keveset és rednszertelenül alszunk. Sajnos ezt az állapotot minden Kismama ismeri. Nem alszol eleget, hulla fáradt vagy, mégis tornázol, mégsincs eredmény. Hát itt van a kutya elásva. Mit tehetsz ellene? Hát Babádat nem tudod “pause” vagy “standby” állapotra kapcsolni éjszaka, így tehát akkor próbálsz aludni, amikor csak teheted. Megpróbálsz felesleges dolgokon nem őrlődni és igyekszel megőrizni nyugalmadat. Tudom, ez a legnehezebb.

Azért ne ess kétségbe, szépen, odafigyelve, szisztematikusan el fogod érni céljaidat. Nem kell túlmisztifikálni egészen ezt a fogyás-edzés-súlytartás dolgot. Tréningezz, egyél jól, és bővítsd ismereteidet az egészséges életmód terén, mert – ahogy az élet bármely területén – a tudás a fitneszben is hatalom.

Ebben szeretnék segíteni Neked a SzupeRmami Bloggal, a hírlevelekkel és a Szerezd Vissza a Tested! valamint az Online Személyi Trénerprogramokkal.

Sikerülni fog Neked is, én hiszek Benned! Te is hidd el, hogy képes vagy változtatni, hogy változhass!

 

 

 

 

 

 

 

Recommended Posts

Leave a Comment