Rövid, szuper intenzív edzések vs. hosszú tréningek 1.rész

Kedves SzupeRmamik!

Továbbra is él bennünk az a meggyőződés, hogy minél hosszabb egy edzés, annál tutibb az eredmény. Nem egy olyan elszánt hölggyel találkozom, akik két vagy több csoportos órán is részt vesznek egymás után – különösen a fürdőruci szezon előtt – azt remélve, hogy így még jobb és még gyorsabb eredményre tehetnek szert. Ez előtt 11 évvel is elhangzott az edzőképzésen, hogy a sport nem eltárolható. Vagyis hiába edzünk egy huzamban mondjuk 5 órát, ez nem jelenti azt, hogy így egy hétre előre letudhatjuk a tréningeket. Ugyanez a helyzet az alvással is, ezt már biztosan mindenki megtapasztalta élete során.

No de akkor hogyan lehetséges, hogy a kevesebb, ha intenzív és váltakozó intenzitású, több, mint a hosszú órákon át tartó állandó, kiegyensúlyozott intenzitású edzés?

Figyelem, figyelem! Íme, a legújabb kutatási eredmények! Érdemes ezeken elgondolkodnunk!

  • A magas intenzitású edzésekkel nem csupán több kalóriát égetünk el egységnyi idő alatt, de felgyorsul anyagcserénk, ami az edzést követően akár 38 órán át is pöröghet.
  • Vizsgálati eredmények támasztják alá a tényt, mely szerint az intenzív edzés hatására, még abban az esetben is, ha a tréning csupán 4 perces,növekszik szervezetünkben az epinefrin (adrenalin) hormon mennyisége, melynek hatására testünk nagyobb mennyiségben nyeri zsírból az energiát. A zsír-, valamint a megemelkedett kalória-felhasználás pedig a pl. 20 másodperces intenzív szakaszokból álló intervallum edzések befejeztével is folytatódik.
  • Az edzés utáni emelkedett oxigénfogyasztás (EPOC – excess post-exercise oxygen consumption), vagyis utó-égető hatás is nagyobb lesz a magas intenzitású, rövid edzésszakaszokat tartalmazó intenzív tréningeket követően. Vagyis testünk több kalóriát éget az intenzív intervallum tréningek alatt és után, mint a hosszú, kiegyensúlyozott és kevésbé intenzív terhelés esetében.
  • Elmondható, hogy bár azemberek nincsenek hozzászokva az intenzív edzésmunkát igénylő terheléshez, mégis sokkal jobban élvezik az ilyen edzéseket, mint a hosszú, kiegyensúlyozott, mérsékelt terhelést adó kardió tréningeket.

Forrás: issaonline.edu

 

Recommended Posts

Leave a Comment