SzupeRmami TIPP: Mindennapi kenyerünk egészségünk szolgálatában

grain

Kép: www.afoodieworld.com

Kedves SzupeRmamik!

Nagyon gyakran hallunk a teljes kiőrlésű pékáruk áldásos hatásáról, csak úgy, mint a “hozzáadtott” ezzel-azzal felturbózott változatokról. De mi is a valós különbség a teljes kiőrlésű és “hagyományos”, valamint a dúsított termékek között egészségünk tükrében?

A finomított kenyérfélék fehér, azaz finomított lisztből készülnek. Mit jelent mindez? A liszt készítése során – leegyszerűsítve – a gabonaszemet megszabadítják a maghéjától, az alatta fellelhető korpától valamint a csírától, s így rengeteg vitamintól és rostanyagtól, melyek természetes formában fellelhetők a gabonában. Így tehát a liszt finomított lesz. A “hozzáadás” során azonban, amely jó megoldásnak tűnik, a hozzáadott anyagokon – például vitaminokon kívül – egyebek is belekerülnek a mindennapi kenyerünket adó lisztbe egy fontos dolgot leszámítva. A rostanyagok ugyanis továbbra sem lesznek jelen a felturbózott pékárunkban. Ezek azok a nélkülözhetetlen, táplálkozásunk részét képző anyagok, melyek lassítják a szénhidrátok felszívódását és segítik emésztésünket. A lassabb felszívódás megkímél bennünket a vércukorszint ingadozásától (finomított pékáru fogyasztása után hirtelen magas, majd lezuhanó vércukorszint), s így számos egészségügyi kockázattól, mint például a hosszú távú vércukorszint ingadozás eredményeként kialakuló cukorbetegségtől és inzulin rezisztenciától. Emellett minden vitamin, amely természetes formában megtalálható a gabonában, benne maradhat kenyerünkben, így a “dúsításra” semmi szükség nem lesz.

Szólnunk kell azonban a teljes kiőrlés egyre többet emlegetett egészségügyi kockázatáról is, melyet a vásárlási döntésünk meghozatala előtt mérlegelnünk szükséges. Számos toxin ugyanis a gabona külső maghéján található, mely eltávolításával a káros anyagoktól is mentesül a kenyér alapjául szolgáló liszt, vagyis a finomítás megkímél bennünket ezektől a méreganyagoktól.

Mindezek tükrében egyáltalán nem könnyű a választás. Fontos tudni, hogy az említett toxinok komolyan károsak lehetnek magzatunkra, gyermekeink egészségére nézve. Jelenlétük szinte elkerülhetetlen, ellenőrizni már a kész pékárun nem tudjuk, vajon volt-e a lisztet képző gabona héján bármilyen eredetű toxin. A feldolgozás során jelenlétüket mérik és bizonyos határértékek figyelembe vétele mellett kerülhetnek csak asztalunkra, így egy kissé megnyugodhatunk, ha az egészségtámogató hatásokat figyelembe véve a teljes kiőrlésű változat mellett döntünk.

Kép: www.thegoodshoppingguide.com

Ha így teszünk, abban az esetben is okosan kell választanunk a termékek közül, hiszen előfordulhat, hogy a mindössze 51%-ban teljes kiőrlésű lisztet tartalmazó pékáru is “teljes kiőrlésűként” van jelen a polcokon. Feltétlenül nézzük meg az összetevőket, ha tehetjük és csak a megbízható kenyérfélét válasszuk.

Teljes őrlésű tipp:

A zabról és az árpáról viszonylag keveset hallunk, pedig mindkét gabona megannyi egészségtámogató anyagot rejt magában.  128 gramm árpa például 13 gramm rostot tartalmaz. Segítségünkre lehet vércukorszintünk stabilizálásában és kiváló szelén forrás, mely a pajzsmirigy megfelelő működésének egyik motorja, emellett kiváló magnézium forrás is. A zab vércukorszint és koleszterinszint csökkentő hatással bír, valamint immunerősítő hatásáról is beszámoltak. A zab és árpa bevezetése étkezésünkben igen jótékony, egészségtámogató hatású tehát. Az árpa kiváló levesbetét, a reggelire elfogyasztott, gyümölcsökkel gazdagított zabpehelykása pedig igazán finom napindító.

Recommended Posts

Leave a Comment