Újra formában szülés után 1 – Avagy mire számíts közvetlenül gyermeked világra jötte után

Egy Gyermek születése a világ legnagyobb csodája, ez kétségtelen. Alig várjuk már, hogy végre kezünkbe vehessük a csöppséget, hogy meggyőződjünk egészségéről és végre megismerhessük azt a pici Pocaklakót, akit szívünk alatt hordva óvtunk és szerettünk 9 hónapig.
A gyermekgondozásról általában számos könyvet elolvasunk, megannyi tanácsot meghallgatunk, azt azonban senki nem meséli el (vagy csak nagyon kevesen), hogy mire számítsunk saját testünkkel kapcsolatban a szülés utáni időszakban.

Miután életet adtunk gyermekünknek, azt gondolhatnánk, testünk egyből olyan lesz, mint a fogantatás előtt. Sajnos a helyzet nem ilyen egyszerű. Hiszen gondoljunk csak bele, kisbabánk 9 hónapig növekedett pocakunkban, vagyis testünknek, hasizmainknak 9 hónapba telt, míg átalakult olyan formába, hogy egy születésre készen álló magzatot képesek legyenek megóvni. Sokan rémülten tapasztaljuk, hogy hasunk a szülés után is olyan, mint az ötödik-hatodik hónapban. Ilyenkor felmerülhet bennünk a kérdés: ez most már mindig így lesz?
Aggodalomra viszont semmi ok! Legalább fél évre -, de az is normális, ha 9 hónapra – lesz szüksége testünknek ahhoz, hogy regenerálódjon, úgymond visszarendeződjenek a “dolgok” a régi kerékvágásba. A csodát az időtől várni azonban nem érdemes. Az a ránk rakódott súlyfelesleg, ami a baba hat hónapos koráig nem “múlik el”, csak úgy fog elpárologni rólunk, ha teszünk érte. Próbáljunk azonban türelmesek lenni magunkkal szemben.
A lelki tényezőket nagyban nehezíti a média, hiszen gyakran hallunk olyan anyákról, akik gyermekük 1 hónapos korára bomba formában vannak. Igen, ez lehetséges, nem kizárt, de érdemes időt hagynunk saját magunknak a regenerálódásra, gyermekünkkel való ismerkedésre, hiszen a gyermekágyi időszak Kisbabánk és saját magunk szempontjából is visszahozhatatlan, pótolhatatlan és hihetetlenül fontos a szoros Baba-Mama lelki kötődés kialakulásában. Ha azonban letelt a 6 (császármetszés esetén általában 8, de egyéntől is függ) hét és orvosunk jóváhagyja, érdemes elkezdeni vagy újrakezdeni a mozgást finom torna formájában. A mozgásra nem csupán formánk visszanyeréséért van szükségünk. A sport örömforrás, napirendünk stabil pontja lehet, ami gyermekünknek is nagyon fontos és erőnlétünknek is nagyon jót tesz.


Mit tehetünk a fogantatás előtt azért, hogy könnyen regenerálódjunk szülés után?

  •  Sportoljunk rendszeresen!
  • A tervezett gyermekáldás előtt törekedjünk arra, hogy ideális testsúlyunk közelébe kerüljünk, s így essünk teherbe.
  • Tudatosan erősítsük törzsünk (hátunk, hasunk, mellünk) izmait. Így mindent megteszünk ami tőlünk telik annak érdekében, hogy megakadályozzuk egyenes- és ferde hasizmaink tartós szétválását.
  • Alakítsunk ki egészséges táplálkozási szokásokat már terhességünk előtt. Így könnyebb lesz az áldott állapotban is minőségi táplálkozást folytatni, mellyel megelőzhető az egészségesnél nagyobb súlygyarapodás.


Mi befolyásolja regenerációnkat a korai, gyermekágyi szakaszban?

  • Abban az esetben, ha szoptatunk, gyorsabb regenerációra számíthatunk, hiszen ennek hatására szervezetünk oxitocint termel, amely méhünk összehúzódását serkenti.
  • Szoptatás mellett könnyebben megszabadulhatunk a plusz kilóktól, hiszen szervezetünk nagyjából 500 kalóriával többet igényel ebben az időszakban. Amennyiben nem esszük túl magunkat ebben az időszakban, hanem kiegyensúlyozottan, egészségesen táplálkozunk, ahogy a terhesség alatt is tettük, akár még fogyhatunk is anélkül, hogy a tejünk mennyisége csökkenne.
  • Regenerációnk függ attól, mennyire voltunk aktívak a terhesség során. Érdemes várandósságunk alatt is – amennyiben babánk és mi is egészségesek vagyunk és orvosunk jóváhagyja – speciális terhestornát végezni vagy legalább miden másnap 30 percet gyalogolni.
  • Amit nem tudunk befolyásolni, de nagyban szerepet játszik a regenerációban, az a genetika. De ne feledjük, ezt a tényezőt is lehet pozitív irányba támogatni, amikor már készen állunk rá.


Mit tehetünk a gyermekágyi időszak után, hogy ismét formába hozzuk magunkat?

  • Amikor már készen állunk rá, szépen, fokozatosan kezdjük újra a mozgást!
  • Táplálkozzunk továbbra is egészségesen és fokozottan figyeljünk a folyadékfogyasztásunkra! Nem szükséges cukros italokat fogyasztanunk annak érdekében, hogy legyen tejünk, de a napi 3 liter folyadék elfogyasztása indokolt.

Bár sokan tehetik fel a kérdést, miért kellene, hogy számítson egy újdonsült Édesanyának, hogy milyen a hasa, hogy néz ki, miután egészséges gyermeke született. Inkább örüljön a Babájának és ne foglalkozzon a külsőségekkel. Tulajdonképpen ez jogos is lehetne. Igen, életünk legnagyobb boldogsága egy egészséges Baba. Viszont ne felejtsük el, hogy nők vagyunk. Ne furdaljon a lelkiismeret, ha két szoptatás között a tükörbe nézve azzal is foglalkozunk, milyenné vált a testünk. Azt azonban ne engedjük meg magunknak, hogy magával ragadjon a kétségbeesés. Kivárva a megfelelő pillanatot kezdjünk el napi szinten kicsikét foglalkozni testünkkel és higgyük el, kis türelemmel, kitartással és energiaráfordítással ismét elégedettek lehetünk majd magunkkal.
Segítségről, motivációról pedig figyeljük a SzupeRmami Facebook oldalát, mert jövök a megoldással hamarosan! 🙂
Szépséges napot kívánok barátsággal:
                                                         Rita
                                          SzupeRmami Tréner

Recommended Posts

Leave a Comment